Strona główna Biznes Franczyza: co warto o niej wiedzieć?

Franczyza: co warto o niej wiedzieć?

73
PODZIEL SIĘ

Dostępne dane statystyczne w sposób dość jednoznaczny dowodzą, że polscy przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na korzystanie z takich rozwiązań, jak biznes oparty na franczyzie.

Jednocześnie należy jednak stwierdzić fakt, że szeroko rozumiana franczyza nadal nie jest w naszych realiach ekonomicznych zjawiskiem tak powszechnym i popularnym, jak ma to miejsce chociażby w przypadku wyżej rozwiniętych rynków krajów Europy Zachodniej, takich jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania, gdzie szeroko rozumiana franczyza stanowi znaczący procent całego sektora usług.

Dlaczego pomimo rosnącego zainteresowania prowadzeniem biznesu na zasadach franczyzy nadal stosunkowo niewielu polskich przedsiębiorców decyduje się na tę formę działalności gospodarczej? Według zgodnej opinii ogromnej większości fachowców najważniejszą przyczyną jest tutaj po prostu brak należytej wiedzy nie tylko na temat najbardziej istotnych zalet, z jakimi wiąże się prowadzenie własnego biznesu na zasadach franczyzy, ale bardzo często również nawet brak wiedzy na temat samego istnienia tego rodzaju rozwiązań.

Jakie są więc najważniejsze zalety franczyzy oraz na czym właściwie polega ta forma działalności gospodarczej? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej i postarajmy się udzielić odpowiedzi na powyższe pytania.

Szukasz informacji na temat franczyzy? Znajdziesz je na stronie franczyzawpolsce.pl

Franczyza: co warto o niej wiedzieć?

W najbardziej ogólnym znaczeniu franczyza oznacza mniej więcej, tyle co „dzierżawienie marki”. Przedsiębiorca na mocy umowy o określonych warunkach zyskuje więc prawo do posługiwania się szyldem oraz marką jakiejś znanej, najczęściej globalnej firmy. Oczywiście, w praktyce mechanizm działania franczyzy posiada więcej elementów i jest znacznie bardziej skomplikowany.

Firmy dzierżawiące swój wizerunek wymagają zazwyczaj na przykład zachowania określonych rygorów jeżeli chodzi o estetykę wyposażenia lokalu, odwzorowanie oryginalnego menu(jeżeli chodzi o branżę ekonomiczną) czy też możliwość kontroli jakości usług świadczonych przez firmę dzierżawiącą prawa do marki. Pozornie może się więc wydawać, że wymagania z jakimi wiąże się prowadzenie własnego biznesu na zasadach franczyzy są dosyć wygórowane. Trzeba jednak wspomnieć również o niewątpliwych zaletach tego rozwiązania.

Przede wszystkim więc, przedsiębiorca prowadzący swoją działalność na zasadach szeroko rozumianej franczyzy nie musi się troszczyć o takie kwestie, jak na przykład budowa marki czy przekonanie do niej klientów: korzysta przecież z marki, która jest już klientom doskonale znana. Oprócz tego, wielkie firmy dzierżawiące swoją markę na zasadach franczyzy oferują podmiotom kooperującym z nimi cały szereg ciekawych rozwiązań, dzięki którym o wiele łatwiej o osiągnięcie zysku(zysk podmiotu działającego na zasadach franczyzy to także zysk firmy macierzystej, która przecież pobiera opłatę za dzierżawienie swojej marki). Można tutaj wyliczyć między innymi takie formy wsparcia, jak wsparcie w procesie rekrutacji pracowników, prowadzenia księgowości czy też na przykład konsultacje w zakresie wyboru lokalizacji lokalu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here